Punkt potwierdzający Profil Zaufany ePUAP
Urząd Gminy Brzeziny informuje, że na podstawie udzielonej zgody Ministra Cyfryzacji
z dnia 24 maja 2021 r., w urzędzie został utworzony Punkt Potwierdzający Profil Zaufany ePUAP.
Miejsce potwierdzania:
Urząd Gminy Brzeziny ul. 1000-lecia 8, 62-874 Brzeziny
Biuro Obsługi Klienta- na parterze budynku
tel.: 62 7698004 email: urzad@brzeziny-gmina.pl
w godzinach pracy urzędu tj. poniedziałek –piątek: godz. 7:30- 15:30
W Punkcie można:
- potwierdzać Profil Zaufany,
- przedłużać ważność Profilu Zaufanego,
- unieważniać Profil Zaufany.
O Profilu Zaufanym
Profil Zaufany ePUAP to podpis elektroniczny, dzięki któremu obywatel może załatwiać
sprawy administracyjne drogą elektroniczną. System identyfikuje osobę, która ten podpis
wykorzystuje. Cały proces zastosowania Profilu odbywa się na elektronicznej Platformie
Usług Administracji Publicznej (ePUAP).
Profil Zaufany w przeciwieństwie do bezpiecznego podpisu elektronicznego jest całkowicie
bezpłatny i w kontaktach z administracją zastępuje podpis odręczny. Dzięki niemu wybrane
sprawy urzędowe można załatwić bez wychodzenia z domu.
Tworzenie, potwierdzanie, przedłużanie i unieważnianie Profilu Zaufanego
Aby utworzyć, a następnie potwierdzić Profil Zaufany, w pierwszej kolejności osoba
zainteresowana musi założyć konto użytkownika na ePUAP pod adresem epuap.gov.pl.
Z założonego konta należy przesłać elektroniczny wniosek o potwierdzenie Profilu Zaufanego
i w terminie 14 dni zgłosić się do wybranego przez siebie Punktu Potwierdzającego w celu
potwierdzenia tożsamości i Profilu Zaufanego.
Uwaga: Jeżeli w okresie 14 dni od daty złożenia wniosku osoba wnioskująca nie zgłosi
się w celu potwierdzenia Profilu Zaufanego, wniosek taki uważa się za wycofany.
Po pozytywnej weryfikacji danych osoby, pracownik Punktu potwierdza Profil Zaufany.
Profil potwierdza się na okres 3 lat i jego ważność może być ponownie przedłużana na taki
sam okres. Przed upływem 3 letniego terminu ważności Profilu Zaufanego, użytkownik może
samodzielnie dokonać jego przedłużenia, poprzez podpisanie go dotychczasowym (jeszcze
ważnym) Profilem Zaufanym ePUAP. W przypadku przekroczenia tego terminu, koniecznym
będzie potwierdzenie Profilu w Punkcie Potwierdzającym.
Punkt Potwierdzający stwierdza tożsamość osoby na podstawie dowodu osobistego albo
paszportu i weryfikuje dane z wniosku z danymi z profilu użytkownika, w zakresie
obejmującym:
- imię,
- nazwisko,
- numer PESEL,
- identyfikator użytkownika.
Nie dokonuje się potwierdzenia Profilu Zaufanego ePUAP w przypadku:
- przedłożenia nieważnego dokumentu tożsamości (dowód osobisty albo paszport),
- braku możliwości stwierdzenia tożsamości osoby wnioskującej na podstawie
dokumentu tożsamości,
- niezgodności danych osobowych,
- przedłożenia niekompletnego wniosku o potwierdzenie Profilu Zaufanego.
Profil Zaufany ePUAP traci ważność w przypadku:
- potwierdzenia Profilu Zaufanego na podstawie nieprawdziwych lub nieaktualnych
danych,
- usunięcia konta użytkownika,
- zmiany danych osobowych,
- z upływem okresu, na jaki został potwierdzony albo przedłużony,
- w przypadku wystąpienia osoby posiadającej Profil Zaufany z pisemnym wnioskiem o
jego unieważnienie.
Unieważnienie Profilu Zaufanego ePUAP:
Osoba posiadająca Profil Zaufany może samodzielnie dokonać jego unieważnienia na ePUAP
lub zgłosić się do wybranego przez siebie Punktu Potwierdzającego i wypełnić wniosek
o unieważnienie Profilu Zaufanego.
Załatwianie spraw przy użyciu Profilu Zaufanego
Aby za pomocą ePUAP i Profilu Zaufanego przesłać elektronicznie wniosek lub podanie do
Urzędu, należy wykonać następujące czynności:
1) zalogować się w serwisie epuap.gov.pl i sprawdzić, czy sprawa którą chcemy załatwić
została udostępniona przez właściwy Urząd;
2) po wypełnieniu elektronicznego formularza, udostępnionego przez Urząd,
podpisujemy pismo za pomocą Profilu Zaufanego, potwierdzając operację kodem
autoryzacyjnym otrzymanym pocztą elektroniczną lub wiadomością SMS;
3) po wysłaniu pisma otrzymujemy Urzędowe Poświadczenie Przedłożenia - od tego
momentu nasze pismo jest obsługiwane w Urzędzie;
4) Urząd przesyła odpowiedź w serwisie ePUAP na konto wnioskodawcy; odbiór
odpowiedzi należy potwierdzić wpisując datę oraz składając podpis przy użyciu
Profilu Zaufanego.