tablica

Informacje dotyczące projektu: ,,Kariera od Nowa”, nr FEWP.06.10-IP.01-0076/24

Gmina Brzeziny/Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Brzezinach realizuje projekt: ,,Kariera od Nowa”, nr FEWP.06.10-IP.01-0076/24 w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+), Priorytet 6: Fundusze europejskie dla Wielkopolski o silniejszym wymiarze społecznym (EFS+), Działanie 6.10 Aktywna integracja.

Celem głównym projektu jest wspieranie aktywnego włączenia społecznego w celu promowania równości szans, niedyskryminacji i aktywnego uczestnictwa, oraz zwiększania zdolności do zatrudnienia, w szczególności grup w niekorzystnej sytuacji tj. 50 osób (27K, 23M) zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym (w tym m.in. osób z niepełnosprawnościami, obywateli państw trzecich oraz społeczności marginalizowanych w szczególności społeczności romskiej), ich otoczenia oraz osób biernych zawodowo, zamieszkujących w Gminie Brzeziny (województwo wielkopolskie, powiat kaliski) poprzez aktywizację społeczną i zawodową w okresie 01.03.2025-28.02.2027.

Projekt skierowany jest do 50 (27K, 23M) osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym (w tym m.in. osób niepełnosprawnych, obywateli państw trzecich oraz społeczności marginalizowanych w szczególności społeczności romskiej), ich otoczenia oraz osób biernych zawodowo, zamieszkujących powiat kaliski, Gmina Brzeziny.

 

Wsparcie w ramach projektu może zostać udzielone wyłącznie:

a) osobom biernym zawodowo z powodu niepełnosprawności, stanu zdrowia, ze względu na obowiązki rodzinne (opieka nad dziećmi/osobą starszą/osobą chorą/prowadzenie domu);

b) osobom lub rodzinom korzystającym ze świadczeń z pomocy społecznej zgodnie z ustawą z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej lub kwalifikującym się do objęcia wsparciem pomocy społecznej, tj. spełniającym co najmniej jedną z przesłanek określonych w art. 7 tej ustawy;

c) osobom, o których mowa w art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 2241);

d) osobom przebywającym w pieczy zastępczej lub opuszczającym pieczę zastępczą oraz rodzinom przeżywającym trudności w pełnieniu funkcji opiekuńczo-wychowawczych, o których mowa w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;

e) osobom nieletnim, wobec których zastosowano środki zapobiegania i zwalczania demoralizacji i przestępczości zgodnie z ustawą z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz. U. poz. 1700, z późn. zm.) oraz osobom nieletnim zagrożonym demoralizacją i przestępczością;

f) osobom przebywającym i opuszczającym młodzieżowe ośrodki wychowawcze i młodzieżowe ośrodki socjoterapii, o których mowa w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. -– Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900, z późn. zm.) oraz osobom opuszczającym okręgowe ośrodki wychowawcze, o których mowa w ustawie z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich;

g) osobom z niepełnosprawnościami;

h) członkom gospodarstw domowych sprawującym opiekę nad osobą potrzebującą wsparcia w codziennym funkcjonowaniu;

i) osobom potrzebującym wsparcia w codziennym funkcjonowaniu;

j) osobom opuszczającym placówki opieki instytucjonalnej, w tym w szczególności domy pomocy społecznej;

k) osobom w kryzysie bezdomności, dotkniętym wykluczeniem z dostępu do mieszkań lub zagrożonym bezdomnością;

l) osobom odbywającym karę pozbawienia wolności, objętym dozorem elektronicznym;

m) osobom korzystającym z programu FE PŻ;

n) osobom należącym do społeczności marginalizowanych, takich jak Romowie;

o) osobom objętym ochroną czasową w Polsce w związku z agresją Federacji Rosyjskiej na Ukrainę.

 

Projekt zakłada realizację następujących zadań:

 

Zadanie 1: Opracowanie indywidualnej ścieżki reintegracji - doradztwo zawodowe oraz praca socjalna

IŚR zostanie stworzona indywidualnie dla każdego uczestnika projektu i uwzględnić będzie diagnozę sytuacji problemowej, zasobów, potencjału, predyspozycji oraz potrzeb, a także wskazywać kierunki rozwoju uczestnika projektu. Umowa na wzór kontraktu socjalnego określać będzie uprawnienia i zobowiązania stron umowy w ramach wspólnie podejmowanych działań zmierzających do przezwyciężenia trudnej sytuacji życiowej.

Doradca zawodowy: 50 osób x 2h=100h/projekt;

Pracownik socjalny: wsparcie przez cały okres realizacji projektu dla 50 osób.

 

Zadanie 2: Warsztaty umiejętności miękkich – społecznych

Szczegółowy zakres tematyczny szkoleń zostanie ustalony na podstawie potrzeb uczestników zidentyfikowanych na etapie opracowywania IŚR.

Tematyka warsztatów dotyczyć będzie działaniom umożliwiającym osobom lepsze funkcjonowanie w środowisku, zmianę swojego wizerunku, zmianę postawy z biernej na czynną. Uczestnicy projektu  zdobędą praktyczną i teoretyczną wiedzę na temat m. in. umiejętności radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych i wymagających asertywności oraz prawidłowej komunikacji w grupie np. rodzinie. Grupowe warsztaty obejmą tematy takie jak rozwój i doskonalenie umiejętności interpersonalnych niezbędnych w przeciwstawianiu się sytuacji bezradności i wykluczeniu społecznemu, nauczenie się podstawowych zasad komunikacji interpersonalnej itp.

Warsztaty: 5 grup (1gr.=10os.) x 18h (3 spotkania po 6h) = 90h/projekt.

 

Zadanie 3: Poradnictwo specjalistyczne: psycholog oraz trener finansowy

Zakres wsparcia psychologa: zwiększenie motywacji do podejmowania aktywizacji społecznej i zawodowej, zwiększenie samooceny, poczucia przydatności, przekonania na temat własnych umiejętności oraz umiejętności pracy, diagnoza psychologicznych barier utrudniających zmianę sytuacji zawodowej, odbudowa poczucia własnej wartości.

Zakres wsparcia finansisty: działania dostosowane do indywidualnej sytuacji uczestnika projektu tj. umiejętności planowania wydatków wg potrzeb; nauka gospodarowania pieniędzmi, planowanie najpotrzebniejszych zakupów, planowanie wydatków na cały miesiąc, planowanie kosztów na opłaty mieszkaniowe; plan wychodzenia z długów.

Poradnictwo psychologiczne, 25 osób x 3h = 75h/projekt;

Poradnictwo finansowe, 25 osób x 3h = 75h/projekt.

 

Zadanie 4: Szkolenia zawodowe

Efektem wszystkich szkoleń będzie nabycie kwalifikacji lub kompetencji. Szkolenia zawodowe średnio 120h – wybrane zostaną na podstawie IŚR. Osobom uczestniczącym w szkoleniach przysługuje stypendium szkoleniowe, jeżeli liczba godzin szkolenia wynosi co najmniej 150 godzin miesięcznie. W przypadku niższej miesięcznej liczby godzin szkolenia, wysokość stypendium szkoleniowego ustala się proporcjonalnie, z tym, że stypendium to nie może być niższe niż 20% zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Wsparcie dla  osób 50 osób.

 

Zadanie 5: Staże zawodowe

Czas trwania stażu = 3 miesiące.

Stażystom przysługuje stypendium stażowe, jeżeli liczba godzin stażu w miesiącu kalendarzowym wynosi nie mniej niż 160 godzin miesięcznie. W przypadku niższego miesięcznego wymiaru godzin, wysokość stypendium ustala się proporcjonalnie. W przypadku osób z niepełnosprawnością zaliczonych do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności miesięczne stypendium przysługuje pod warunkiem, że liczba godzin stażu wynosi nie mniej niż 140 godzin miesięcznie. Wsparcie dla 35 osób.

 

Zadanie 6: Pośrednictwo pracy.

Indywidualne wsparcie 50 osób x 5h = 250h/projekt. Pośrednictwo pracy jest kluczową usługą w przypadku osób pozostających bez zatrudnienia. Pozyskanie oferty pracy, zgodnej z oczekiwaniami, predyspozycjami i kwalifikacjami uczestnika projektu, daje szansę na uzyskanie w krótkim czasie zatrudnienia. Oferty pracy przedstawiane UP będą zgodne z wnioskami z przeprowadzonej indywidualnej diagnozy uczestnika (IŚR), w tym z posiadanymi kwalifikacjami/kompetencjami uczestnika projektu.

 

Uczestnicy w ramach projektu otrzymają m.in. materiały szkoleniowe, zwroty kosztów dojazdu na wsparcie, stypendium szkoleniowe w wysokości 13,30zł/1h oraz stypendium stażowe w wysokości 1994,40 zł/miesiąc.

 

Główne rezultaty, które zostaną osiągnięte dzięki realizacji projektu:

- Liczba osób, których sytuacja społeczna uległa poprawie po opuszczeniu programu: 50 osób.

- Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu: 50 osób.

- Liczba osób poszukujących pracy po opuszczeniu programu: 10 osób.

- Liczba osób pracujących, łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, po opuszczeniu programu: 10 osób.

 

Wartość projektu: 922 211,00 PLN

Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich: 645 547,70 PLN

 

Biuro projektu mieści się na terenie urzędu gminy Brzeziny ul. 1000-lecia 8, 62-874 Brzeziny.

Budynek składa się z dwóch kondygnacji (parter oraz I piętro). Część parteru jest dostosowana dla osób z niepełnosprawnościami (punkt obsługi klienta). Pozostała część budynku nie jest dostosowana dla osób z niepełnosprawnościami. Wejście od ulicy 1000-lecia. Do wejścia prowadzą schody oraz podjazd dla wózków znajdujących się przy schodach. Przed budynkiem wyznaczono jedno miejsce parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami. Skorzystanie z usługi tłumacza języka migowego wymaga wcześniejszego umówienia terminu z koordynatorem lub powiadomienie urzędu drogą mailową o zaistniałej potrzebie jednakże z zachowaniem minimum trzydniowego wyprzedzenia przed planowanym przyjściem do urzędu. Adres e-mail do zgłoszenia: urzad@brzeziny-gmina.pl. Budynek posiada pętle indukcyjną. Pętla indukcyjna dostępna jest w punkcie obsługi klienta, który zlokalizowany jest na parterze budynku.

Rekrutacja odbywa się zgodnie z poszanowaniem zasady równości szans kobiet i mężczyzn i niedyskryminacji. Przewidziano m.in. racjonalne usprawnienia dla osób niepełnosprawnych, jeżeli zajdzie taka potrzeba wobec danej osoby niepełnosprawnej. 

Projekt realizowany zgodnie z Kartą Praw Podstawowych Unii Europejskiej (KPP). Jest  zbiór najważniejszych praw człowieka i wolności obywatelskich. Ostateczna wersja dokumentu weszła w życie razem z traktatem lizbońskim 1 grudnia 2009 roku i jest prawnie wiążąca w każdym państwie członkowskim UE. Zawiera prawa i zasady w odniesieniu do sześciu zagadnień: godności, wolności, równości, solidarności, praw obywatelskich i wymiaru sprawiedliwości. Oprócz tradycyjnych wartości, dokument został rozszerzony o tzw. prawa człowieka trzeciej generacji, które wykraczają poza kwestie obywatelskie i społeczne, takie jak: ochrona danych osobowych, gwarancje w dziedzinie bioetyki, prawo do dobrej administracji.

Projekt jest zgodny z Konwencją o Prawach Osób Niepełnosprawnych, sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), w zakresie odnoszącym się do sposobu realizacji, zakresu projektu i Beneficjenta.

Zgłaszanie niezgodności z KPP (Karta Praw Podstawowych) i KPON (Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych:
Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności Projektu z postanowieniami KPP lub KPON Uczestnicy projektu mogła zgłaszać zgodnie z:

https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-2021-2027/prawo-i-dokumenty/stosowanie-karty-praw-podstawowych/zgloszenie-o-podejrzeniu-niezgodnosci-z-kpp-w-programach-ue/

Zwrot kosztów dojazdu kwalifikowalny do wysokości opłat za środki transportu publicznego szynowego lub kołowego zgodnie z cennikiem. Rozliczenie kosztów przejazdu następuje wg kosztów rzeczywistych, udokumentowanych biletem lub wydrukiem potwierdzającym cenę biletu na danej trasie wraz z oświadczeniem Uczestnika projektu o terminach oraz liczbie przejazdów dokonanych w danym okresie rozliczeniowym w związku z uzyskanym w projekcie wsparciem. Jeżeli Uczestnik projektu skorzystał z własnego samochodu osobowego, do wniosku załącza wydruk ze strony przewoźnika potwierdzający cenę biletu na trasie z miejsca zamieszkania do miejsca realizacji wsparcia w projekcie. Kwalifikowalny jest również koszt biletu okresowego pod warunkiem, iż w danym okresie suma kosztów pojedynczych biletów przekroczy wartość biletu okresowego.

 

Załączniki

Zobacz również